Na verschillende banen in het bedrijfsleven heb ik in 2007 de overstap naar het onderwijs gemaakt. De belangrijkste reden voor deze overstap was mijn behoefte om meer direct aan de ontwikkeling van anderen bij te kunnen dragen.

Omdat ik afgestudeerd natuurkundige ben lag het voor de hand te starten als natuurkunde docent. Al snel kwam ik er achter dat docent zijn niet zozeer om vakinhoud gaat als wel om begeleiding bij de ontwikkeling tot zelfstandige individuen die hun weg kunnen vinden in de wereld. Mede gedreven door persoonlijk belang ben ik vervolgens de post-doctorale ECHA opleiding gaan doen. Deze opleiding richt zich op kennis over de begeleiding van, en onderwijs aan, hoogbegaafde leerlingen.

Belangrijke elementen van deze opleiding waren voor mij de kennis die er is rondom intrinsieke motivatie, de inzichten rondom het belang van executieve functies en het begrip ‘mindset’. Sindsdien probeer ik mijn kennis rondom deze onderwerpen steeds uit te breiden en zoek ik naar mogelijkheden om de idee├źn te vertalen naar de praktijk.

Op dit moment geef ik les aan 2VWO en 6VWO. Twee heel verschillende doelgroepen. Voor beide groepen zoek ik steeds naar betere manieren om de leerlingen te betrekken en vooral zelf te leren nadenken. Naast mijn lessen houd ik me bezig met de ondersteuning van docenten en leerlingen die meer uit zichzelf willen halen.